تزریق قالب پلاستیک بادی

ساخت و طراحی تزریق پلاستیک بادی

ساخت قالب پلاستیک بادی یکی از روش‌های رایج تولید قطعات پلاستیکی تو خالیست که به آن بلومولدینگ هم گفته می‌شود. در سال‌های اخیر، افراد زیادی به سمت این صنعت در حال رشد، روی ‌آورده‌اند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در ساخت محصولات پلاستیکی از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث سیستم خنک کاری است. این موضوع می‌تواند در کیفیت قطعات تولید شده هم تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع هر چقدر که سیستم خنک کاری در ساخت قطعات پلاستیکی بهتر باشد، به همان اندازه هم کیفیت خروجی قطعات هم بالاتر می‌رود.

آشنایی با تاریخچه قالب گیری بادی

قالب گیری بادی برای اولین بار در سال 1930 تا 1940 توسط شرکت هارتفورد امپایر (Hartford Empire)، با الگوبرداری از ساخت شیشه‌های پلاستیکی انجام شد. جالب است بدانید که در ابتدای کار، از این روش فقط برای برخی موارد غیرصنعتی نظیر تولید حباب‌های تزئین درخت کریسمس استفاده می‌شد. اما نخستین بار در دنیا بحث قالب‌گیری بادی برای مصارف صنعتی در سال 1939 در کشور آمریکا برای تولید بطری‌های پلاستیکی انجام شد. پس از آن، کشورهای دیگر و محصولات دیگری هم به لیست این صنعت در حال گسترش، اضافه شدند.

ساخت قالب پلاستیک بادی

آشنایی با انواع قالب های بادی

به طور کلی تزریق پلاستیک بادی به دو دسته کلی، یعنی پت و پلی‌اتیلن تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از تولیدکنندگان با توجه به سبک ساخت محصولاتشان، ممکن است یکی از این روش‌ها را انتخاب بکنند. اما ساخت قالب های بادی هم به سه روش مختلف اجرا می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

  • روش کششی
  • روش تزریقی
  • روش فشاری

لازم به ذکر است که در روش‌های فوق‌الذکر، روش فشاری بسیار راحت‌تر از بقیه است. به همین دلیل هم، ممکن است اکثرا تولیدکنندگان از روش فشاری برای ساخت قالب بادی‌شان استفاده کنند. چرا که دو روش کششی و تزریقی در مراحل ساخت قطعات پلاستیکی تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از روش فشاری، کاملا متمایز می‌کند.

مزایای ساخت قالب بادی

برای تولیدکنندگان قطعات پلاستیک، ساخت قالب بادی می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. چرا که با استفاده از روش ساخت قالب پلاستیک بادی می‌توان کارهای زیادی در فرایند ساخت و یا تولید قطعات پلاستیکی انجام داد. اگر بخواهیم به مزایای ساخت قالب بادی در تولید قطعات پلاستیکی اشاره کنیم، باید به موارد زیر بپردازیم:

  • ترکیب شدن خوب مواد پلاستیکی با یکدیگر
  • امکان طولانی‌تر شدن طول لوله اکسترودر
  • نرم و یا ذوب شدن بسیار خوب مواد پلاستیکی در قسمت اکسترودر

روش طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک بادی

در واقع طراحی و ساخت قالب‌های بادی نیازمند تجربه، تخصص و دانش کافیست و افرادی که این کار را انجام می‌دهند باید در این زمینه، اطلاعات کافی داشته باشند. در فرایند تزریق بادی پلاستیک ابتدا پلاستیک گرم شده و تبدیل به ماده‌‌ای می‌شود که اصطلاحا لقمه نام دارد. سپس لقمه‌ داخل قالب قرار گرفته و از طریق جریان هوایی که داخل آن دمیده می‌شود شکل قالب را به خودش می‌گیرد. اعمال فشار هوا به داخل لقمه از سمت بالای قالب انجام می‌شود. پس از آن‌ که لقمه توسط فشار هوا منبسط شده و شکل قالب را به خودش می‌گیرد، پلاستیک تولید شده باید سرد شود تا حالت ثابتی به خودش بگیرد. روش سرد شدن پلاستیک داخل قالب، هم می‌تواند توسط سیستم خنک‌کننده انجام شود و هم به روش سنتی و با افت دما پس مدتی صبر کردن شکل بگیرد. پس از سرد شدن پلاستیک، می‌توان آن را از قالب درآورده و ادامه فرایند آماده کردن محصول نهایی را به اتمام رساند.

تزریق بادی پلاستیک

روش ساخت قالب بادی توام با کشش چگونه است؟

در روش ساخت قالب بادی توام با کشش، قبل از دمیدن هوا به لقمه، یک کشش در دو طرف آن، یعنی هم به شکل عمودی و هم افقی ایجاد می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا محصولات پلاستیکی تولید شده نظیر بطری‌ و… هم استحکام بالاتری داشته باشند و هم درخشنگی‌شان بالاتر برود. وزن محصولات پلاستیکی که به روش کششی ساخته می‌شوند هم معمولا کمتر از محصولات پلاستیکی هستند که به روش فشاری تولید می‌شوند. برای مثال، در تولید ظروفی که مخصوص نوشابه و یا آب‌میوه هستند، از این روش یعنی روش کششی استفاده می‌شود. حالا این روش هم به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌ است از:

بخش اول: در این روش ساخت دستگاه اکسترودر یک فشار اولیه به لقمه حرارت داده شده وارد می‌کند. سپس پلاستیک حالت اولیه به خود گرفته و سرد می‌شود. پس از آن، پلاستیک مجددا داخل قالب اصلی قرار گذاشته شده و به آن حرارت مجدد داده می‌شود. سپس، پلاستیک از دو محور کشیده شده و فرم و شکل مدنظر، در آن اعمال می‌گردد.

بخش دوم: در این روش ساخت، تمام مراحل روی پلاستیک‌هایی که از قبل فرم‌ دیده‌اند انجام می‌گردد. حتی بسیاری از تولیدکنندگان، از قبل چنین پلاستیک‌هایی را از بازار تهیه کرده و فقط آن را داخل قالب قرار داده و مراحل آخر یعنی کشش و فرم دادن را انجام می‌دهند و محصول نهایی مربوط به قالب تزریق پلاستیک را تولید می‌کنند.

ساخت قالب بادی و طراحی

روش تزریق پلاستیک بادی

در این روش توسط دستگاه تزریق پلاستیک، مقداری از پلاستیک‌های تو خالی تولید شده و به سمت مرحله قالب‌گیری می‌رود. پس از قالب‌گیری پلاستیک پر از هوا شده تا بتوانند شکل قالب را به خودش بگیرد. پس از تزریق پلاستیک بادی به داخل قالب و شکل گیری آن، پلاستیک به روش‌های مختلف سرد می‌شود تا به حالت تثبیت در اندازه و فرم برسد. چرا که بدون سرد شدن، پلاستیک و یا محصول نهایی تولید شده نمی‌تواند یک حالت ثابت پیدا کند. معمولا از این روش برای تولید بطری‌های نوشابه، آبمیوه، روغن مایع و… استفاده می‌شود.

روش قالب‌گیری بادی تزریقی

این روش از حساسیت و دقت بالایی برخوردار است، چرا که علاوه بر تولید بطری‌‎ها، برای تولید ظروف یک بار مصرف دارویی هم، از این روش استفاده می‌شود. در این روش، گرانول پلاستیک مذاب به عنوان پیش فرم اولیه، با استفاده از روش تزریق پلاستیک، که در بالا توضیح دادیم، تولید می‌شود. پس از آن، پلاستیک توسط دستگاهی مخصوص پر از باد شده تا شکل قالب را به خودش بگیرد. معمولا با استفاده از این روش، می‌توان به خوبی ضخامت دیواره‌های محصول تولید شده را کنترل کرد. در چنین روشی سه مرحله کلی برای تولید محصول وجود دارد: 1. تزریق پلاستیک، 2. دمیدن باد و 3 بیرون انداختن محصول. اما تنها ایرادی که می‌توان به این روش گرفت تعداد قالب‌گیری‌های زیاد است. چرا که ما، هم در بحث ساخت پیش فرم نیاز به قالب پلاستیک جداگانه داریم و هم در بحث تولید محصول نهایی نیاز به داشتن قالب دیگری برای این کار خواهیم داشت. تمامی مراحل ذکر شده در فوق توسط قالبسازی متال هارمونی قابل اجرا می‌باشد. کافیست از طریق شماره‌های درج شده در وبسایت با ما در تماس باشید.