گروه کارخانه جات «پلاستیک کار» بیش از 30 سال است که در زمینه پلاستیک و پلیمر در دو لاین متفاوت که یکی لاین پلی اتیلن و دیگری پی وی سی است؛ فعالیت دارد. هوشنگ پارسا، بنیانگذار، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل این واحد بزرگ تولیدی است که با توجه به سابقه و عملکرد ایشان در عرصه تولید و صادرات، در این شماره گفتگویی را با ایشان ترتیب دادیم.


از سال 1367 که پلاستیک کار را بنیان نهادیم و کارخانه را در شهرک صنعتی اشتهارد راه­اندازی کردیم؛ به تدریج کار را توسعه دادیم و وارد حوزه محصولات پلی اتیلن شدیم، ضمن اینکه تولید اولین محصول‌مان یعنی شلنگ را همچنان ادامه دادیم. به‌طور کلی تولید را در دو گروه محصولات پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن دنبال کردیم و امروز محصولات‌مان شامل انواع فیلم‌های شرینک و بسته‌بندی، فیلم‌های کشاورزی فیلم ‌های ساختمانی، فیلم عریض ، غلاف پلی‌اتیلن لوله، فیلم فونداسیون، فیلم مانع بخار ساختمانی، فیلم عایق استخر و آسفالت، کیسه‌های پلی‌اتیلن (کیسه ‌های صنعتی، پلی بگ، با دمای ذوب پایین، روپالتی و شرینک هود، کیسه‌ های فروشگاهی، کیسه فریز و کیسه زباله)، انواع گرانول ‌ها و کامپاندهای و ، انواع مستربچ‌ کربنات کلسیم و شلنگ‌های پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن و همچنین خدمات چاپ، دوخت و بسته ­بندی می‌شود.

نوسانات همیشه آسیب زا بوده است. اگر قلب یک انسان نوسان داشته باشد، مشکل پیدا می­کند و در تولید که نبض کار بسیار مهم است؛ نوسانات، باعث آسیب مضاعفی می­شود. یکی از قسمت­ های کار ما تهیه مواد اولیه است. ما پتروشیمی­ های مقتدری داریم که به آن افتخار می­ کنیم، ولی حرف من این است که این پتروشیمی ­ها با پول این ملت در طی دوران دولت­ های حکومت جمهوری اسلامی بارور شده­اند. هر دولتی روی کار آمد با تمام توان از بودجه دولت به آن­ها کمک کرد و ­آن­ها رشد کردند، ولی متاسفانه هیچ وقت عملکرد آن­ها در جهت ارتقاء صنایع تکمیلی نبوده و همیشه در حق آن­ها اجحاف شده است، به این ترتیب که هیچ وقت نخواستند صنایع پایین دستی هم رشد کند. ما با این­که پتروشیمی ­های قدرتمندی داریم که باز هم می­ گویم از این موضوع لذت می ­بریم و به آن افتخار می کنیم؛ اما فاصله­ ی صنایع تکمیلی با صنایع پتروشیمی بسیار زیاد است و دلیل آن این است که دولت­ ها فقط به صنایع پتروشیمی کمک کرده­اند و آن­ها هم نخواسته­ اند طوری سیاست ­گذاری کنند که صنایع پایین دست هم بتواند حرکت رو به جلو داشته باشد. در نقطه مقابل پتروشیمی ­ها به خام فروشی عادت کرده و آن را در اولویت قرار دادند. با اینکه در نظام همیشه صحبت این بوده که خام فروشی انجام نشود ولی پتروشیمی­ ها همچنان به خام فروشی، تمایل دارند. بارها مستنداتی داشتیم که پتروشیمی ­ها مواد اولیه را به کشورهای خارجی ارزان­تر دادند و صنایع پایین دست، مواد اولیه را گران­تر دریافت کردند.

در چهارسال آخر مسئولیت آقای نعمت زاده، صنایع پایین دست بسیار آزار دیدند. چرا که در کشوری که دلار به نرخ مصوب بود و همه صنایع، ارگان­ ها و تمامی مجموعه ­های دولتی، با نرخ مصوب ارز کار می ­کردند، ولی آقای نعمت زاده در 10 تیر سال 93 قانونی برای پتروشیمی ­ها وضع کرد که آن­ها بسیار از آن قانون بهره­ مند شدند و در مقابل، صنایع تکمیلی بسیار آسیب دیدند و این بود که صنایع پایین دستی را جدا از رقابت در بورس وادار کردند با نرخ ارز آزاد خرید کنند، چیزی که در ایران مرسوم و متعارف نبود و هیچ ارگانی از این نظام با نرخ ارز آزاد کار نمی­ کرد، به جز صنایع تکمیلی پتروشیمی. متاسفانه انجمن ­ها نیز در آن زمان به درستی دفاع نکرده و عقب نشینی کردند درحالی که می ­توانستند جلوی این مسئله را بگیرند. آقای نعمت زاده هم با تمام قدرت ایستاد فقط برای اینکه پتروشیمی ­ها را فربه­تر کند، یا به دلیل وابستگی یا دلبستگی به این صنایع مادر که فکر می­کنم ایشان هم وابسته بودند و هم دلبسته. در آن زمان شاهد بودیم که ترکیه کالاهایی که ما تولید می­کردیم را با مواد اولیه­ای که از ایران ارزان­تر می­خرید با قیمت پایین­تری عرضه و وارد بازار می­کرد. حالا چین و کشورهای دیگر جای خود دارد… واقعاً نمی دانم این مصوبه را دولت وقت، با چه نگاهی انجام داد، ولی صنایع پایین دست به معنی واقعی دچار یک آسیب و عقب ماندگی بزرگی شد که فعلا باید تلاش کنیم که خود را برسانیم، چون آن ضربه بسیار سنگین بود.

چون در این صنعت کار می­کنم، بسیار خوشحالم که پتروشیمی­ های مقتدری داریم و واقعیت این است که پتروشیمی مقتدر برای ما که صنایع پایین دست هستیم باید یک نعمت به حساب بیاید ولی گاهی اینطور نیست و برای ما معنی دیگری پیدا می­کند. امیدوارم روزی برسد که نگاهمان ملی و کشوری باشد. متاسفانه این روزها شرایط به گونه­ای پیش می­رود که گاهی ایرانی بودن خود را فراموش می­کنیم و فقط و فقط به خودمان و برای خودمان فکر و عمل می­کنیم. لذت و پیروزی اصلی زمانی اتفاق می­افتد که جامعه شکوفا بشود و به ­سوی دلخوشی، ترقی و امیدواری حرکت کند.

اگر قرار باشد قشر خاصی همه چیز داشته باشد و همه قدرت ­ها دست آن­ ها باشد و بقیه شرایط نامناسب داشته باشند؛ به قطع برای دوستانی که این برنامه­ ریزی ­ها را می ­کنند نیز دلچسب نخواهد بود. ایران خودرو مجموعه­ای است که گروهی به آن وابستگی و دلبستگی دارند و سال­ هاست که دولت های مختلف به آن کمک می­کنند و در طی سال ­ها، این­ها در حال عقب رفت هستند، ولی تفاوت پتروشیمی­ها این است که سال­ها دولتمردان کمک کردند و پتروشیمی­ها رشد کردند که این دو تفاوتی آشکار با یکدیگر دارند. صنایع خودروی ما تمام سرمایه­های مالیِ ملت و دولت را می­گیرند باز هم عقب هستند ولی پتروشیمی­های ما بودجه­ی دولت و ملت را می­گیرند و در مقابل رشد هم می­کنند.

 

قبول انواع سفارشات قیمت ساخت قالب تزریق پلاستیک ، قیمت راهگاه گرم و … در مجموعه قالبسازی متال هارمونی

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.