آشنایی با دستگاه فرز CNC برای ساخت قالب تزریق پلاستیک

روش قالب گیری تزریق پلاستیک یکی از رایج‌ترین راه‌های تولید محصولات پلاستیکی است. در واقع از زمانی که این روش روی کار آمد، تولید محصولات ضروری بشر هم با سرعت و کیفیت بسیار بالاتری انجام شد. چرا که در زمان‌های گذشته، یعنی قبل از پیدایش محصولات پلاستیکی، تولید وسایل مورد نیاز بشر بسیار سخت بود. صنعت‌گران باید اکثر محصولات را از چوب و یا انواع فلزهای مختلف می‌ساختند که اکثرا از کیفیت لازم برخوردار نبوده و زمان زیادی برای ساختشان صرف می‌شد. برای مثال، می‌توان به یک شانه پلاستیکی ساده اشاره کرد،‌ که امروزه همگی به راحتی از آن استفاده می‌کنیم و هزینه بسیار کمی هم برای خرید آن پرداخت می‌کنیم. چنین چیزی در گذشته با چوب ساخته می‌شد که هم قیمت بالایی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده داشت و زمان و انرژی زیادی برای ساخت آن صرف می‌شد.

امروزه با استفاده از روش قالب گیری تزریق پلاستیک می‌توان محصولات بسیار باکیفیت و متنوعی را با تیراژ و سرعت بالا تولید کرد. جالب است بدانید که تولید این محصولات فقط شامل لوازم سطحی و ساده مانند مسواک، جامدادی، چهارچوب عینک، لیوان و… نمی‌شود و از آن برای انواع قطعات صنعتی، خودروسازی و حتی قطعات بسیار مهم الکترونیکی و لوازم خانگی هم استفاده می‌شود. از آنجایی که سرعت و کیفیت تولید قطعات به روش قالب گیری تزریق پلاستیک، بسیار بالا است، می‌توان روی این روش حساب بسیار ویژه‌ای باز کرد. به همین دلیل است که صنایع مختلف از چنین روش مفیدی برای تولید محصولات پلاستیکی و بسیار باکیفیت خود استفاده می‌کنند. اما طراحی و تولید تمام محصولات پلاستیکی ارتباط بسیار مستقیمی با طراحی قالب تزریق پلاستیک دارد.

اهمیت قالب تزریق پلاستیک

در واقع قالب پایه اصلی کار محصولات پلاستیکی بوده و بدون آن تولید لوازم مورد نظر دچار مشکل می‌شود. به عبارتی دیگر، برای این که بخواهیم یک محصول پلاستیکی را تولید کنیم، ابتدا باید قالب آن را بسازیم. اما طراحی و تولید قالب تزریق پلاستیک، کار بسیار آسانی نبوده و نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد. شاید با خودتان تصور کنید که طراحی برخی محصولات پیش پا افتاده مانند شانه و صندلی و… مگر چقدر می‌تواند سخت و یا تخصصی باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که همیشه محصولات پلاستیکی مدنظرمان، تا این حد ساده و پیش پا افتاده نیستند. بلکه برخی از محصولات بسیار مهم در صنایع الکترونیک و تولید گجت‌ّ‌های هوشمند، بسیار ظریف بوده و نیاز به طراحی قالب کاملا دقیق و بدون نقص دارند.

برای طراحی قالب تزریق پلاستیک در ابتدا مهندسان طراح صنعت، طرح‌های اولیه را به صورت اتود و یا همان پیش‌طرح‌های اولیه تولید می‌کنند تا تصویر اولیه و کلی محصول به دست بیاید. سپس در طرح اولیه تغییرات مختلف و متعددی را ایجاد می‌کنند. پس از به نتیجه رسیدن طرح نهایی، نوبت به طراحی سه بعدی توسط نرم‌افزارها می‌رسد. اما تمامی این مراحل فقط شامل محصول می‌شود! پس از طراحی نهایی محصول باید قالب کاملا دقیق و مطابق با طرح نهایی تولید شود. برای این کار مجددا طراحی قالب تزریق پلاستیک توسط پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌شود که نیاز به مهارت و دانش بسیار بالایی دارد. دقت و ظرافت کار با این نرم‌افزارهای تخصصی در حد صدم میلی‌متر بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سپس تولید قالب تزریق پلاستیک وارد گام بعدی می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های مناسب برای ساخت قالب تزریق پلاستیک

در واقع دستگاه‌های مختلفی برای تولید قالب تزریق پلاستیک وجود دارد که معمولا بسته به نوع قطعه تعیین می‌شود که باید دقیقا از کدامیک استفاده شود. برای مثال، اگر قطعه بسیار حساس و یا ظریف باشد، معمولا از دستگاه وایرکات برای برش‌کاری آن استفاده می‌شود. در مقاله ای دیگر به طور مفصل کاربرد دستگاه وایرکات در ساخت قالبهای تزریق پلاستیک را بررسی کردیه ایم، برای آشنایی بیشتر با کاربرد دستگاه وایرکات اینجا را کلیک کنید. اما در بسیاری از موارد می‌توان از دستگاه فرز CNC برای تولید قالب تزریق پلاستیک استفاده نمود. دستگاه فرز CNC به دلیل دقت بسیار بالایی که در فرزکاری قطعه دارد، می‌تواند بهترین گزینه برای تولید قطعات مختلف قالب تزریق پلاستیک باشد. این دستگاه می‌تواند قسمت‌های مختلف قالب تزریق پلاستیک را با دقت بسیار بالایی تولید کند. اما آیا به این فکر کرده‌اید که چرا از این روش برای ساخت قالب تزریق پلاستیک استفاده می‌کنند؟

کاربرد دستگاه CNC در ساخت قالب تزریق پلاستیک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که دستگاه فرز CNC دارد، انجام دادن برش و ساخت قطعه به صورت خودکار و با استفاده از نرم‌افزار است. بدین معنا که کار با این دستگاه به نوعی، حالت اتوماسیون دارد. یعنی می‌توان بدون دخالت دست و با استفاده از نرم‌افزار به دستگاه دستورات لازم برای براده برداری قطعه را صادر کرد. به همین دلیل است که کار تراش و برش قطعه به صورت کاملا دقیق و بدون کوچک‌ترین ایرادی انجام می‌شود. چرا که همه چیز طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده و طبق نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌شود. بدون شک، زمانی که پای یک هوش مصنوعی قوی برای کنترل چنین دستگاه کاربردی به میان می‌آید، ما می‌توانیم با کوچک‌ترین خطا و بالاترین کیفیت قطعه مد نظر را بسازیم.

معرفی دستگاه فرز cnc

دستگاه CNC چه کاربردهای دیگری دارد؟

با این که در مورد نقش بسیار مهم دستگاه فرز CNC در تولید قالب تزریق پلاستیک توضیح دادیم، اما باید بگوییم که این دستگاه فقط برای ساخت و تولید قالب تزریق پلاستیک کاربرد ندارد. بلکه از این دستگاه پیشرفته و بسیار کاربردی در ساخت قطعات پزشکی، صنایع دفاعی، صنایع هوافضا، صنایع پتروشیمی و… هم استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود. چرا که ساخت و تولید بسیاری از پروتزهای مصنوعی و یا ایمپلنت‌ها در صنایع پزشکی، نیاز مبرم و اساسی به یک روش بسیار دقیق و کارآمد دارد تا محصول نهایی تولید شده بدون کوچک‌ترین ایراد انجام شود. از این روی، می‌توان روی دستگاه فرز CNC حساب ویژ‌ه‌ای برای تولید چنین قطعاتی باز کرد.

انواع دستگاه فرز CNC

شاید با خودتان چنین تصور کنید که دستگاه فرز CNC فقط یک نوع بوده و یا یک حالت کاربری دارد. در واقع اگر این گونه بود، هرگز نمی‌توانست انواع قطعات بسیار پیچیده و یا مهم را به راحتی تولید کند. مهندسان و طراحان معمولا از چند نوع دستگاه فرز CNC برای ساخت قطعاتشان بهره می‌برد که همگی بر اساس نوع حرکتشان تعریف می‌شوند. یعنی این که دستگاه فرز CNC بتواند دقیقا در چه محورهایی حرکت کند، نوع آن را به طور دقیق مشخص می‌کند. به همین دلیل می‌توان به دستگاه سه محور، چهار محور و پنج محور اشاره کرد.

در قالبسازی متال هارمونی از دو دستگاه فرز  CNC دکل ماهو آلمانی برای ساخت قطعات و صفحات قالبهای تزریق پلاستیک و قالبهای پلاستیک بادی استفاده کی شود. این نوع از دستگاه ها به طور اختصاصی برای قالبسازی طراحی و ساخته شده اند تا دقت لازم در پروژه های مختلف ساخت انواع قالبها را داشته باشند. در زمانهای مشخص اپراتور های مجموعه قالبسازی متال هارمونی اورهال و تعمیرات ماهانه و فصلی را انجام داده تا از کیفیت و دقت دستگاه ها کاسته نشود.

در مقاله دیگری به صورت مفصل در خصوص اجزا و بخشهای مختلف دستگاه فرز CNC صحبت کرده ایم برای مطالعه این مقاله اینجا را کلیک کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید دستگاه فرز CNC کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف و به خصوص در ساخت قالب تزریق پلاستیک دارد. از آنجایی که این دستگاه توسط نرم‌افزار و به صورت کاملا خودکار اجرا می‌شود و نیازی به دخالت دست ندارد، از دقت و ظرافت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌تواند برای تولید بسیاری از قطعات و قالب‌های تزریق پلاستیک مفید و مناسب باشد. طراحی قالب تزریق پلاستیک یکی از مهم‌ترین مراحل تولید محصولات پلاستیکی است که ساخت بسیاری از قطعات پلاستیکی را برایمان بسیار راحت‌تر می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات زیر را مطالعه داشته باشید:

قطعات فرز cnc

فرآیند ساخت قالب و قالبسازی

آشنایی با دستگاه وایرکات

تاثیر دستگاه سنگ مغناطیس در ساخت قالب