به جرات می‌توان گفت که اکثر وسیله‌های دنیای پیرامونمان از پلاستیک ساخته شده است. امروزه نقش وسایل پلاستیکی در زندگی همه‌مان بسیار پررنگ‌تر شده است. این موضوع فقط شامل مسواک،‌ شانه، صندلی و چند محصول ساده نمی‌شود. بلکه حتی بدنه‌ی برخی از گوشی‌های هوشمند و حتی بهترین هدفون‌های بی‌سیم مانند ایرپاد و… هم از پلاستیک ساخته شده است. منتها جنس و کیفیت این پلاستیک‌ها بسیار باکیفیت بوده و با محصولاتی که با شرایط عادی از بین می‌روند، بسیار متفاوت هستند.
اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح هست، این است که آیا از نحوه ساخت چنین محصولات پلاستیکی و بسیار باکیفیت مطلع هستید؟ آیا می‌دانید که این قطعات دقیقا چگونه تولید می‌شوند؟ ما در این مقاله به طور مختصر راجع به مراحل تولید محصولات پلاستیکی و همچنین دستگاه سنگ مغناطیسی توضیح خواهیم داد که یکی از مراحل بسیار مهم این فرایند است. پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

 

روش تزریق پلاستیک

بسیاری از محصولات مهمی که امروزه مشاهده می‌کنید، توسط روش تزریق پلاستیک به داخل قالب تولید می‌شوند. یعنی محصولات پلیمری در داخل دستگاه تزریق پلاستیک، با حرارت بسیار زیاد به شکل مذاب درآمده و حالت مایع به خودش می‌گیرد. سپس پلاستیک مذاب شده داخل منافذ بسیار کوچکی جریان پیدا کرده و سریعا وارد قالب اصلی می‌شود. این قالب اصلی از قبل با دقت بسیار کاملا ساخته شده است که در ادامه راجع به طراحی قالب تزریق پلاستیک هم، صحبت خواهیم کرد. پس از این که مواد مذاب پلاستیکی وارد قالب شدند، داخل آن جای گرفته و پس از سرد شدن حالت کاملا جامد به خود می‌گیرند. قالب با باز شدن، قطعه تولید شده را به بیرون هدایت کرده این چرخه با سرعت بسیار زیادی تکرار می‌شود.

 

مزایای روش تزریق پلاستیک

یکی از مزایای بسیار مهمی که تولید محصولات پلاستیکی به روش تزریق پلاستیک دارند، سرعت بسیار بالای تولید آن‌هاست. حالا که راجع به محصولات الکترونیکی مانند گوشی هوشمند و یا ایرپادها صحبت کردیم، بهتر است به همین مثال اشاره کنیم. شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیکی و هوشمند، برای فروش بیشتر، هر سال از محصولات جدیدی رونمایی می‌کنند. تولید قطعات و مدار الکترونیکی به یک طرف و تهیه بدنه‌ی پلاستیکی آن‌ّها که معمولا تغییرات زیادی هم پیدا می‌کند، از موضوعات بسیار مهم ساخت و تولید این محصولات است. خوشبختانه با روش تزریق پلاستیک، تمام قطعات مورد نیاز با سرعت و کیفیت بسیار زیادی تولید می‌شوند و می‌توانند بلافاصله مونتاژ شده و مورد استفاده قرار بگیرند.

 

روش طراحی قالب تزریق پلاستیک

در واقع تولید محصولات پلاستیکی به این راحتی نیستند که فقط با تزریق مواد مذاب داخل یک محفظه همه چیز به سادگی انجام شود! برای این که باید یک قالب به صورت کاملا دقیق و اصولی، توسط مهندسان و متخصصان این حوزه طراحی و تولید شود. برای این کار طراحان قالب آن را به وسیله‌ی نرم‌افزارهای بسیار پیشرفته و تخصصی طراحی می‌کنند. دقت طراحی این نرم‌افزارها در حد صدم میلی‌متری بوده و این حساسیت بالا جلوی خطاهای آتی را می‌گیرد. پس از طراحی قالب توسط نرم‌افزارها، پروژه وارد فاز عملی می‌شود. البته لازم به ذکر است که محض اطمینان، همیشه قبل از آغاز تراشکاری قطعه، یک نسخه پرینت سه بعدی تهیه شده تا جلوی خطاهای احتمالی کاملا گرفته شود.

 

ماشین کاری توسط دستگاه فرز CNC

در واقع روش‌های مختلفی برای ساخت قالب تزریق پلاستیک وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از دستگاه فرز CNC است. این دستگاه بدون کمترین دخالت دست و با استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند هدایت می‌شود. البته اپراتور دستگاه، می‌تواند تغییرات زیادی را روی صفحه‌ی نمایشگر آن ایجاد کند. اما تمام پروژه از صفر تا صد با دستورات از پیش‌تعیین‌شده‌ی نرم‌افزار انجام می‌شود. سپس با استفاده از ابزار فرزکاری مختلف، کار تولید قطعه هم گام به گام پیش رفته و قالب تزریق پلاستیک به مرحله انتهایی خودش می‌رسد. در مقاله‌ای دیگر به طور مفصل دستگاه فرز CNC را بررسی کرده‌ایم که دعوت می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

اما کار با دستگاه فرز CNC آخرین مرحله‌ی اتمام پروژه نبوده و باید حتما دستگاه سنگ مغناطیس هم مورد استفاده قرار بگیرد که در ادامه به نقش و اهمیت این دستگاه اشاره خواهیم کرد.

 

اهمیت دستگاه سنگ مغناطیس

اهمیت دستگاه سنگ مغناطیس

در واقع کار اصلی دستگاه سنگ مغناطیس برداشتن مواد اضافی از روی قطعه است که این کار را با یک نوع فرایند سایشی انجام می‌دهد. با این که دستگاه فرز CNC ابزار بسیار دقیق برای تولید قطعات است، اما ممکن است گاهی اوقات بخش‌های بسیار کوچکی روی قطعه وجود داشته باشد که نیاز است ساییده شوند. در چنین شرایطی می‌توان از دستگاه سنگ مغناطیس به عنوان گام نهایی استفاده کرد. البته ممکن است گاهی اوقات عمل سنگ زنی قبل از مرحله نهایی انجام شود که بسته به نوع قطعه و شرایط پیش آمده، این موضوع می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

 

روش کار دستگاه سنگ مغناطیس

برای این که سطح کار تمیز شود، سنگ ساب با سرعت بسیار بالا شروع به چرخیدن کرده و در تماس با سطح قطعه قرار می‌گیرد. روش حرکت دستگاه روی قطعه می‌تواند به روش‌های مختلف انجام بگیرد، یعنی می‌تواند هم به شکل رفت و برگشت و هم به صورت دورانی انجام شود. لازم به ذکر است که این دستگاه فقط توانایی پرداخت سطوح کاملا صاف را ندارد، بلکه با استفاده از سنگ محور می‌تواند حتی سطوح فرمدار و یا استوانه‌ای را هم با کیفیت و دقت بسیار بالایی جلا بدهد.

 

دلیل نامگذاری این دستگاه به مغناطیس، چه بوده است؟

به طور کلی در اکثر دستگاه‌ها همیشه قطعه مورد نظر توسط یک وسیله‌ای نگهداری می‌شود تا بتوانیم تغییرات مورد نظرمان را به راحتی روی آن انجام بدهیم. در مورد این دستگاه هم باید بگوییم که یک میز مغناطیسی قطعه مورد نظرمان را نگه می‌دارد تا عمل سنگ زنی روی سطح آن انجام شود. به همین دلیل است که نام این دستگاه سنگ مغناطیس گفته می‌شود. چرا که در آن یک میز مغناطیسی برای نگهداری قطعه وجود دارد تا عمل سنگ زنی روی قطعه به خوبی و با دقت بسیار بالایی انجام شود.
در قالبسازی متال هارمونی از یک دستگاه سنگ مغناطیس برای ساخت قطعات و صفحات قالبهای تزریق پلاستیک و قالبهای پلاستیک بادی استفاده می‌شود. در زمان‌های مشخص اپراتورهای مجموعه قالبسازی متال هارمونی اورهال و تعمیرات ماهانه و فصلی را انجام داده تا از کیفیت و دقت دستگاه ها کاسته نشود.

 

کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم به طور کلی شما را با فرایند تولید محصولات پلاستیکی به روش قالب‌گیری تزریق پلاستیک و تمامی مواردی که در تولید این محصولات دخیل هستند آشنا کنیم. سپس سعی کردیم شما را با نقش بسیار مهم دستگاه سنگ مغناطیس و کاربرد آن آشنا کنیم تا پی به اهمیت وجود این مرحله مهم در ساخت قالب تزریق پلاستیک ببرید.

برای مطالعه مقالات بیشتر کلیک کنید :

آشنایی با قطعات دستگاه فرز CNC

آشنایی با اجزای دستگاه CNC

آشنایی با دستگاه وایرکات

آشنایی با صفر تا صد قالب پلاستیک

فرآیند طراحی و ساخت قالب