قالب گیری بادی در مقابل قالب گیری تزریقی: تفاوت چیست؟

هنگام ایجاد محصولی که نیاز به قالب‌گیری قطعات پلاستیکی دارد، بسته به نوع کاربرد و نوع قطعه‌ای که می‌خواهید تولید کنید، چندین فرآیند برای انتخاب دارید. قالب گیری تزریقی و قالب گیری بادی یا دمشی دو روش محبوب برای تولید قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه هستند.
اما قبل از اینکه به تحقیق در مورد قالب‌ها و تولیدکنندگان مختلف بپردازید، می‌خواهید خود را با تفاوت‌های بین این دو فرآیند مسلح کنید. در اینجا یک راهنمای سریع برای کمک به شما در ایجاد تمایز وجود دارد:

قالب گیری بادی چیست؟

فرآیند قالب گیری بادی از مراحل اولیه دمیدن شیشه پیروی می کند. فرآیند قالب گیری بادی برای تولید اجسام توخالی با حجم بالا و یک تکه طراحی شده است. اگر نیاز به ساخت بطری های زیادی دارید، این روند برای شما مناسب است. قالب گیری بادی ظروف بسیار یکنواخت و با دیواره نازک ایجاد می کند. و می تواند این کار را بسیار اقتصادی انجام دهد.

استعلام قیمت طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک

قالب گیری بادی چندین مزیت متمایز دارد از جمله:

هزینه در قالب گیری بادی در مقایسه با قالب گیری تزریقی کمتر است
هزینه ماشین آلات نیز معمولا کمتر است
• ساخت و ساز یک تکه به طوری که نیازی به اتصال نیمه های قطعه نیست، که می تواند اشکالی را بدست آورد که قالب گیری تزریقی نمی تواند ایجاد کند.

با قالب‌گیری بادی، یک لوله پلاستیکی گرم می‌شود و با هوا پر می‌شود تا زمانی که اساساً تبدیل به بالونی از پلاستیک داغ به نام «پاریسون» شود. سپس یک قالب در اطراف آن بسته می‌شود و پلاستیک را به دام می‌اندازد در حالی که هوا همچنان به شکل قطعه شما فضای داخل قالب را پر می‌کند. اندازه دستگاه و هزینه های مربوط به تولید محصول قالب گیری بادی بر اساس وزن شات پلاستیکی استفاده شده در قالب است.
قالب‌های بادی آزادی طراحی بیشتری بین نیمه‌های قالب دارند زیرا هر نیمه قالب شکل دیواره خود را می‌سازد. در قالب گیری بادی، ایجاد قالب مهم است، اما متغیرهایی مانند نازک شدن دیوار، نشت هوا، فلاش و رگه ها نیز وجود دارد که باید نظارت شود. به عنوان مثال، تغییر ضخامت دیواره اغلب یک عامل ضروری برای طراحان محصول است که باید در نظر بگیرند. کنترل کیفیت بخش مهمی از فرآیند است. و مهم است که به دنبال طراح محصولی باشید که واجد شرایط و آموزش دیده باشد تا هر جنبه ای از محصول را اندازه گیری، نظارت و بهبود بخشد.

طراحی و ساخت قالب

نمونه‌هایی از قطعات و محصولاتی که با استفاده از قالب‌گیری بادی ایجاد می‌شوند عبارتند از: بطری‌های آب، شامپو و سایر بطری‌های کوچک، قطعات خودرو، صندلی و صندلی استادیوم، قوطی‌های آبیاری، خنک‌کننده‌ها یا هر نوع قطعه توخالی دیگر.

قالب گیری تزریقی چیست؟

قالب‌گیری تزریقی به مهندسی اولیه زیادی برای توسعه ابزار یا قالب‌های دقیق نیاز دارد. قالب ها که از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته شده اند، با پلیمرهای مایع در دماهای بالا و تحت فشار شدید تزریق می شوند. سپس قالب ها خنک می شوند تا قطعات پلاستیکی کامل آزاد شوند.

قالب سازی پلاستیک | ساخت قالب

 

قالب‌گیری تزریق پلاستیک چندین مزیت خاص خود را دارد، از جمله:

ابزار دقیق و بسیار مهندسی شده با گزینه های قالب چند حفره
پردازش دقیق و کارآمد برای حجم زیادی از قطعات کوچک
انعطاف پذیری در امکان تغییر نوع ماده یا رنگ مورد استفاده
• استفاده کارآمد از مواد و نرخ ضایعات پایین

قالب گیری تزریق پلاستیک برای سفارشات با حجم بالا و تولید انبوه در پروژه هایی که به هزاران یا حتی میلیون ها قطعه مشابه نیاز دارند ایده آل است. قالب های تزریق باید دقت بالایی بین نیمه های قالب داشته باشند، بنابراین جریان مواد کاملاً کنترل می شود. با قالب گیری تزریقی، ایجاد قالب کلید ساختن یک قطعه کامل و دقیق است. هنگامی که قالب تولید نهایی شد و دستگاه آماده شد، تولید شروع می شود.
اجرای اولیه برای هر گونه نقص قطعه به طور کامل بررسی می شود. اگر هیچ ایرادی یافت نشد، تولید کامل می تواند آغاز شود. بسته به قطعه و توافق با تولید کننده، بررسی کیفیت می‌تواند به طور منظم انجام شود. آن‌ها استحکام، صحت رنگ و هرگونه نقص معمولی مانند فلاش یا تاب برداشتن را بررسی می‌کنند. دقت قالب تزریق معمولاً آن را گرانتر از قالب بادی می کند.

قالب های تزریقی چیست؟

قالب‌های تزریقی فرم‌های توخالی هستند – معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند – که پلاستیک مذاب برای ساختن قطعه یا محصول مورد نظر به آن تزریق می‌شود. آنها سوراخ هایی در وسط دارند – که به آن حفره ها یا کویتی های قالب گفته می شود – به شکل قطعه یا محصول مدنظر. علاوه بر شکل حفره قالب، تعداد حفره های قالب بسته به تعداد اجزای مختلف یا تکه های جداگانه ای که باید در طول هر چرخه تولید شوند، می تواند متفاوت باشد.

طراحی قالب های تزریق پلاستیک

قالب های تزریقی تک حفره در مقابل قالب های چند حفره ای در مقابل قالب های خانواده

قالب های تزریقی را می توان به سه دسته اصلی تک حفره ای، چند حفره ای و خانواده طبقه بندی کرد.

قالب های تزریقی تک حفره ای

قالب های تزریق تک حفره ای دارای یک گود هستند و می توان از آنها برای تولید یک محصول در یک سیکل زمانی استفاده کرد. آنها یک گزینه کارآمد و مقرون به صرفه برای عملیات تولیدی با حجم سفارش کم یا قطعاتی هستند که بزرگ یا پیچیده هستند. قالب‌های تک حفره‌ای به اپراتورها اجازه می‌دهند تا توجه بیشتری را به هر محصول اختصاص دهند تا اطمینان حاصل کنند که حباب‌های هوا، بخش‌های پر نشده قالب یا سایر نقص‌های احتمالی وجود ندارد. این قالب ها نیز نسبت به قالب های تزریق چند حفره ای همان قطعه هزینه کمتری دارند.

قالب های تزریق چند حفره ای

قالب های تزریق چند حفره ای دارای چندین حفره یکسان هستند. آنها تولیدکنندگان را قادر می سازند تا پلاستیک مذاب را به طور همزمان به همه حفره ها تزریق کنند و چندین محصول را به طور همزمان ایجاد کنند. در نتیجه، آنها زمان تحویل کوتاه‌تری را برای دسته‌های کالا ارائه می‌کنند که باعث افزایش راندمان تولید، کاهش تأخیر و کاهش هزینه‌ها برای سفارش‌های با حجم زیاد یا تسریع می‌شود.

استعلام قیمت سیستم های راهگاه سرد قالب های پلاستیک

قالب های تزریق خانواده

قالب های تزریقی خانواده بسیار شبیه به قالب های چند حفره ای هستند. با این حال، به جای داشتن چندین حفره یکسان، هر حفره شکل متفاوتی دارد. تولیدکنندگان می توانند از این قالب ها برای تولید نمونه های اولیه یا محصولات مختلف استفاده کنند که با هم در یک بسته متنوع فروخته می شوند. این نوع قالب برای تولید محصولات مختلف ساخته شده از مواد الاستومری یکسان مناسب است. با این حال، حفره ها باید به دقت چیده شوند و اندازه شوند. اگر قالب خانواده نامتقارن باشد، مایع به طور یکنواخت تزریق نمی شود و ممکن است باعث نقص تولید شود.

راهگاه سرد قالب تزریق

زمان استفاده یا جستجوی قالب تزریق سفارشی

در حالی که بسیاری از قالب های تزریق استاندارد موجود است، قالب موجود مناسب برای هر پروژه وجود ندارد. قالب‌های تزریق سفارشی معمولاً زمانی ضروری هستند که یک سازمان به قطعات یا محصولاتی با موارد زیر نیاز دارد:

  • استانداردهای دقیق قالب‌های سفارشی را می‌توان برای تولید قطعاتی ساخت که مطابق با الزامات و محدودیت‌های دقیق مشتری باشد. این امر برای قطعات و محصولات مورد استفاده در بازارهای بسیار تحت نظارت، مانند قطعات هواپیما یا تجهیزات پزشکی، حیاتی است.

الزامات دقت بالا قالب های سفارشی به طور خاص برای مطابقت با محصول و تقاضای تولید مشتری طراحی شده اند، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که اجزای مورد نظر را با مشخصات و حجم لازم بسازند.

طرح های پیچیده قالب های سفارشی محدود به تولید طرح های استاندارد اجزا نیستند. آنها را می توان به گونه ای طراحی کرد که تقریباً هر شکل یا اندازه جزء را در خود جای دهد، بنابراین می توان از آنها برای تولید قطعات و محصولات بسیار منحصر به فرد یا پیچیده استفاده کرد.

عوامل کلیدی برای موفقیت در ساخت قالب پلاستیک

هنگامی که تصمیم گرفتید که یک قالب سفارشی برای پروژه قالب گیری تزریقی شما مناسب است، مهم است که شریک ساخت قالب سفارشی مناسب را پیدا کنید. برخی از عواملی که باید در قالب سازی سفارشی به دنبال آنها باشید عبارتند از:

• طراحی و توانایی های مهندسی خوب
• مواد قالب سازی با کیفیت
• تجهیزات ساخت مدرن
• ظرفیت تحمل های تنگ
• تعهد به استانداردهای بالا

چه محصولاتی را می توان از قالب گیری تزریقی تهیه کرد؟

این فرآیند بسیار متنوع است و می تواند قطعات بی شماری را برای کاربردهای مختلف تولید کند. هنگام ایجاد محصولی که به قطعات پلاستیکی قالب‌گیری شده نیاز دارد، بسته به نوع کاربرد و نوع قطعه‌ای که می‌خواهید تولید کنید، چندین فرآیند برای انتخاب دارید. یکی از محبوب ترین فرآیندها برای دستیابی به قطعات پلاستیکی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه، قالب گیری تزریقی است.

قالب گیری تزریقی یک فرآیند تولید برای تولید قطعات در حجم زیاد – از هزاران تا میلیون ها عدد است. پلاستیک ذوب شده در قالب توخالی تزریق می شود تا کاملا پر شود. فرآیند قالب گیری تزریقی از دمای بالا و فشار شدید استفاده می کند تا به اندازه کافی فضای داخلی را با پلاستیک مذاب یا پلیمرهای مایع پر کند. سپس قالب ها خنک می شوند تا قطعات پلاستیکی کامل آزاد شوند. این فرآیند بسیار متنوع است و می تواند قطعات بی شماری را برای کاربردهای مختلف تولید کند.

محصولات معمولی ساخته شده با قالب گیری تزریق پلاستیک

    بطری‌های پلاستیکی رایج‌ترین محصولی هستند که هر ساله برای میلیاردها نفر تولید می‌شود که در اشکال و اندازه‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول، بطری های پلاستیکی مورد استفاده برای نگهداری آب آشامیدنی و سایر نوشیدنی ها از پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته می شوند، زیرا این ماده هم قوی و هم سبک است.

محفظه های الکترونیکی نیز معمولاً با خدمات قالب گیری تزریقی ساخته می شوند. محفظه ها که در دستگاه هایی مانند کنترل از راه دور، رایانه ها، تلویزیون ها، تجهیزات پزشکی و سایر قطعات الکترونیکی مصرفی استفاده می شوند، همه با فرآیند قالب گیری تزریقی تولید می شوند. خدمات قالب‌گیری تزریقی می‌توانند هر محفظه پلاستیکی سفارشی را برای هر کاربرد و اندازه‌ای تولید کنند.

    اسباب‌بازی‌ها: مصالح ساختمانی را تصور کنید که سبک، بادوام است و خورده نمی‌شود. آن را در اندازه ها و رنگ های بسیاری وجود دارد و برای مونتاژ دقیق آسان طراحی شده است. بلوک ساختمانی برند لگو که توسط همه به رسمیت شناخته شده است از گرانول های پلاستیکی سفت تری ساخته شده است که حرارت داده می شود تا مایع شود و سپس به قالب های فلزی تزریق می شود که در آن پلاستیک خنک می شود و به شکل آجری میخ دار یا شکل دیگری تبدیل می شود. اما آنچه مهم است این است که هر آجر و جزء به طور دقیق قالب گیری شده باشد تا همه آنها با هم هماهنگ شوند. این یک محصول دقیق است که در رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف موجود است.

کشاورزی: OEM هایی که برای بازار کشاورزی طراحی می کنند، به پلاستیک به عنوان یک جایگزین کم هزینه برای اجزای فلزی که معمولاً در سراسر صنعت استفاده می شوند، روی می آورند. پلاستیک ها در برابر ضربه در هنگام استفاده، رطوبت مقاومت بالاتری دارند و قادر به مقاومت در برابر دماهای بسیار بالا یا پایین هستند. افزودنی های UV همچنین به محافظت از قطعات پلاستیکی در برابر شرایط آب و هوایی سخت یا قرار گرفتن در معرض مواد خورنده کمک می کنند.

    خانگی: درب های قالبی، ظروف، اجزاء و ظروف نوشیدنی تنها تعدادی از موارد رایجی هستند که می توان آنها را به صورت سفارشی با قالب گیری تزریقی ساخت.

ماشین آلات و اجزای خودرو: سپرها، داشبوردها، کنترل‌های رادیویی، جا لیوان‌ها و بسیاری دیگر از عناصر موجود در خودروها و وسایل حمل‌ونقل داخلی و خارجی، با فرآیند قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شوند.

    1. صنعت مراقبت های بهداشتی: در زمینه مراقبت های بهداشتی، هزاران محصول وجود دارد که با فرآیند قالب گیری تزریقی ساخته می شوند. صنعت مراقبت های بهداشتی به شدت به محصولات پلاستیکی چند منظوره که می توانند به صورت عمده تولید شوند متکی است، زیرا بسیاری از این محصولات یک بار مصرف، اقلام یکبار مصرف برای حفظ استریل یا جلوگیری از انتشار میکروب ها یا بیماری ها هستند. از سرنگ‌های پلاستیکی گرفته تا ابزارهای مورد استفاده در روش‌های پزشکی، قالب‌گیری تزریقی چیزی است که به متخصصان پزشکی کمک می‌کند تا کارهای خود را انجام دهند.

قالب گیری تزریقی یک روش ساخت بسیار رایج است که برای تولید اقلام روزمره خانگی استفاده می شود. این برنامه ها محصولات تجاری، صنعتی و مصرفی را به طور یکسان پوشش می دهند. قالب‌گیری تزریقی تطبیق‌پذیری را برای تولید طرح‌هایی با جزئیات یا پیچیدگی پیچیده‌تر تا اشکال ساده‌تر در هر طیفی از اندازه‌ها از اجسام کوچک تا بزرگ ارائه می‌دهد.

این روش قطعات جامد مانند محفظه های الکترونیکی، درب بطری ها، ظروف، کامپیوتر، قطعات تلویزیون، مبلمان فضای باز، محصولات کشاورزی، اسباب بازی ها، اجزای ماشین آلات و موارد دیگر را تولید کرده است.

محصولات تجاری:

• جعبه های برق
• سری کف شور ها
• سطل های زباله و بازیافت سطح بالا
• قطعات یدکی خودرو
• لوازم خانگی

تجهیزات پزشکی:

• لوازم یکبار مصرف پزشکی و دندان پزشکی
• لوازم کاربردی و گجت های مورد نیاز پزشکان و اتاق عمل

خودرو:

    1. اجزای داخلی خودرو

کلیدها ، سوئیچ ها، دکمه ها، قطعات تعویضی، قطعات خاص گرانقیمت

قطعات پلاستیکی ساختمانی:

• لوله برای تیرهای بتنی
• عایق ها
• پانل های کفپوش برجسته
• قطعات تنظیم کننده تراز برای کفپوش ها

ساخت و ساز مسکونی:

• دریچه های سقف
• واشر نرده
• اتصال دهنده های عرشه

کالاهای مصرفی:

• قفسه های ذخیره سازی اسکیت برد
• لوازم جانبی باربیکیو
• محل غذای پرنده
• صندلی توالت فرنگی
• متعلقات مربوط به سرویس بهداشتی و حمام

اسباب بازی ها و سرگرمی ها:

• مدل های کلکسیونی سطح بالا
• مبلمان کودک تزیین شده
• بازی های فکری و بوردی

محصولات خانگی:

• گلدانها
• سیم بند
• خوشبو کننده هوا

سرویس غذا:

• تابه های سرو با دمای بالا
• سینی های نان
• محصولات خدمات غذایی NSF

محصولات ورزشی:

• دستگاه آموزشی
• ابزار تمرین

اجزای پرینت سه بعدی کوتاه مدت:

• دستگیره های برقی
• دکمه های تخصصی
• فیکسچرها.

قالب گیری تزریقی چگونه کار می کند؟

قالب های تزریق باید دقت بالایی بین دو نیمه قالب داشته باشند تا بتوانند جریان مواد را کاملاً کنترل کنند. ایجاد قالب برای ساختن یک محصول یکپارچه و دقیق بسیار مهم است. قالب‌های تزریق معمولاً با استفاده از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و برای شکل‌دهی ویژگی‌های محصول مورد نظر، ماشین‌کاری دقیق انجام می‌شوند.

فرآیند قالب گیری تزریقی زمانی که یک قالب کاربردی و بدون خطا تولید می شود، نسبتاً تکرار می شود. همچنین نرخ ضایعات پایینی نسبت به سایر فرآیندهای تولید مانند ماشینکاری CNC دارد که بخش‌های قابل‌توجهی از مواد اولیه خالی را در یک فرآیند کسر می‌کند.

فرآیند قالب گیری تزریقی برای تولید با حجم بالا بسیار قابل تکرار و قابل اعتماد است. هنگامی که قسمت اول تولید می شود، قسمت دوم عملاً یکسان می شود، به دلیل توانایی ساخت قطعات قالب تزریق چند حفره، که در آن چندین قسمت با یک چرخه ساخته می شود. مزیت های دیگر طیف گسترده ای از انتخاب مواد، هزینه های کارگری کم، حداقل تلفات ضایعات و حداقل نیازها برای عملیات تکمیلی پس از قالب گیری است.

معایب عمده قالب‌گیری تزریقی هزینه‌های اولیه طراحی قالب است که به دلیل نیازهای طراحی، آزمایش و ابزار و زمان‌های طولانی‌تر نیاز به طراحی قالب بالاست. برخی از قطعات پیچیده سفارشی ممکن است در طول فرآیند قالب گیری تزریقی با مشکلاتی مانند تاب خوردگی یا نقص سطح مواجه شوند. بنابراین، قطعات قالب‌گیری تزریقی باید با توجه دقیق به هرگونه تغییر در هندسه در هنگام سرد شدن و انتخاب مواد برای اطمینان از پایداری طراحی شوند.

پروژه های قالب گیری تزریق پلاستیک سفارشی در قالبسازی متال هارمونی

کارشناسان قالب‌گیری تزریقی در گروه قالبسازی متال هارمونی راه‌حل‌های سفارشی با کیفیت بالا را به مشتریان در طیف وسیعی از صنایع ارائه می‌کنند.

قالب‌ها برای ماسک اکسیژن. یک مشتری در صنعت تولید گاز اکسیژن به ما مراجعه کرد تا یک راه‌حل برای بسته بندی اسپری اکسیژن به او پیشنهاد بدهیم. این محصول در بازار ایران موجود نبود و یک طرح کاملا جدید محسوب می شد.. پس از تعیین عملکرد و قابلیت ساخت طرح اصلی، قطعات را برای عملکرد بهتر، قابلیت اطمینان و قالب‌گیری مجدد مهندسی کردیم. ما قالب های جدید و چند حفره ای ایجاد کردیم تا حجم بیشتری از قطعات را با هزینه کمتر تولید کنیم.

قالب برای درپوش زباله های پزشکی. یک مشتری در صنعت مراقبت های بهداشتی با درخواستی برای اصلاح یک کلاهک قالب گیری تزریقی سفارشی برای یک محصول زباله پزشکی به ما مراجعه کرد. تامین‌کننده قبلی نمی‌توانست نسخه کاربردی قطعه را تولید کند. با این حال، تیم ما بر تمام چالش های پروژه غلبه کرد و قالب هایی را برای تولید 200000 کلاه سفارشی ایجاد کرد.

قالب برای کیت های تشخیصی پلی استایرن. یکی از مشتریان در صنعت پزشکی از ما درخواست کرد که قالب‌ها را بسازیم و خدمات قالب‌گیری تزریقی را برای کارتریج‌های آزمایش تشخیصی جریان جانبی ساخته شده از پلی استایرن ارائه کنیم. ما قالب‌های بادوام را طراحی و ساختیم که قطعات باکیفیت را با وزن و هزینه کمتر تولید می‌کنند.

قالب های تزریق سفارشی با کیفیت بالا از گروه قالبسازی متال هارمونی

قالب ها یک سرمایه گذاری هستند، به همین دلیل است که می خواهید قالب هایی بادوام و قابل اعتماد داشته باشید. برای قالب‌های تزریقی که می‌توانید به ارائه عملکرد برتر در عملیات قالب‌گیری تزریقی خود اعتماد کنید، به گروه قالبسازی متال هارمونی مراجعه کنید. ما محصولات با کیفیت و خدمات قالب گیری گسترده را ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قالب‌گیری تزریقی و قالب‌های تزریقی، به کتابخانه اینفوگرافیک ما مراجعه کنید. برای شروع راه حل خود، همین امروز با ما تماس بگیرید.

کلام آخر
فرآیند قالب‌گیری تزریقی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما به دلیل توانایی و کارایی آن برای تولید اقلام روزمره، رایج‌ترین روش تولید است. قالب گیری تزریقی یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای ساخت نمونه های اولیه کاربردی و محصولات

برای مطالعه دیگر مقالات بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید :

آشنایی با راهگاه گرم تزریق پلاستیک

آشنایی با راهگاه سرد پلاستیک

آشنایی با فرآیند طراحی و ساخت قالب

آشنایی با فولاد MO40

نحوه استفاده از میکرومتر

اهمیت پولیش در قالب گیری

آشنایی با دستگاه فرز CNC