طراحی یک قطعه پلاستیک تزریقی خوب به عوامل زیادی بستگی دارد. جریان مناسب مواد پلاستیک در قالب یکی از آنهاست. نرم افزار تجزیه و تحلیل MoldFlow یک برنامه نرم افزاری اختصاصی است که توسط Protolabs برای شبیه سازی دیجیتالی جریان مواد پلاستیک از طریق هندسه قطعه پلاستیکی ایجاد شده است. داده‌های حاصله که ظاهر می‌شوند اساساً به ما کمک می‌کنند قطعه‌ای را طراحی کنیم که بهتر قالب‌گیری شود. درنتیجه قالب تزریق پلاستیک بهتری را می سازیم.

تجزیه و تحلیل MoldFlow چیست؟

نرم افزار تجزیه و تحلیل MoldFlow یک شبیه سازی نرم افزاری است که می تواند نشان دهد که مواد پلاستیک چگونه قالب را در طی فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک پر می کند. با درک مواد پر شده، طراحان قالب تزریق پلاستیک می‌توانند دروازه‌ها یا گیت ها را بهتر قرار دهند، پیش‌بینی کنند که خطوط راهگاه کجا ظاهر می‌شوند، و نقاط پر شدن سخت در قالب را پیدا کنند. همچنین می تواند به انتخاب مواد کمک کند زیرا پر شدن بسته به مواد پلاستیک متفاوت است.
این تجزیه و تحلیل همچنین چگونگی جریان مواد پلاستیک ها با دماها و فشارهای تزریق خاص در قالب تزریق پلاستیک را بررسی می کند. همانطور که مواد سرد می شوند شروع به سخت شدن می کنند و به همین دلیل فشار دروازه افزایش می یابد. هرچه فشار بیشتر باشد، پر کردن سخت‌تر می‌شود، که به معنای نگرانی بیشتر در مورد پر شدن یکپارچه قطعه می باشد.
چگونه جریان مواد داخل قالب تزریق پلاستیک توسط مواد پلاستیک متفاوت است

جریان مواد در قالب تزریق پلاستیک

بسته به خواص یک ماده، هر موادی به روش متفاوتی در قالب تزریق پلاستیک جریان می یابد. پلاستیک هایی با ویژگی های جریان خوب عبارتند از:

• پلی پروپیلن
• K-رزین
• HDPE
• LDPE
• نایلون های پر نشده

مواد پلاستیک هایی مانند پلی کربنات PC و ABS جریان ضعیفی برای تزریق داخل قالب دارند.
نرم افزار مولدفلو

تجزیه و تحلیل جداره های نازک

با استغاده از تجزیه و تحلیل MoldFlow برای مشخص کردن مسائلی که می‌تواند از این مواد با جریان سخت و همچنین مسائل دیگری مانند دیواره‌های نازک و هندسه‌های پیچیده ناشی شود، را بررسی‌کند و راه‌حل‌هایی برای بهبود جریان و قالب‌گیری ارائه می‌دهد.
اگر یک ماده در لیست نباشد، مهندسان برنامه های ما یک تحلیل جریان اولیه را با مواد پیش فرض اجرا می کنند. از آنجایی که مواد پیش فرض یک مواد پلاستیک دشوار است، تجزیه و تحلیل جریان موفق اغلب به این معنی است که هر مواد پلاستیک دیگری که انتخاب می کنید نیز کار خواهد کرد.

اگر قسمت شما درست پر نمی شود چه؟

یک قالبساز حرفه ای می‌تواند راه‌حل‌هایی مانند افزایش ضخامت دیواره قطعه، افزودن چندین دروازه یا پیشنهاد گزینه‌های مختلف مواد ارائه دهد. به خاطر داشته باشید که اگر Lexan 940 را به عنوان ماده در لیست مشاهده کردید و آن چیزی نیست که قصد استفاده از آن را دارید، مهندس برنامه‌ها می‌تواند مواد را تصحیح کرده و شبیه‌سازی دیگری را اجرا کند.

تجزیه و تحلیل MoldFlow به طور خودکار برای درصد کمی از قطعاتی که مسائل قالب‌گیری فوری وجود دارد اعمال می‌شود، اما تجزیه و تحلیل جریان قالب تزریق پلاستیک نیز در صورت درخواست در دسترس است. همه در تلاش برای کمک به طراحی قطعات بهتر و کمک به ما در رساندن آنها به شما در سریع ترین زمان ممکن می باشد.

اگر در مورد استعلام قیمت قالب تزریق پلاستیک یا قابلیت های کلی ما سؤالی دارید در واتساپ پیام دهید.

برای مطالعه دیگر مقالات بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید :

آشنایی با راهگاه گرم تزریق پلاستیک

آشنایی با راهگاه سرد پلاستیک

آشنایی با فرآیند طراحی و ساخت قالب

آشنایی با فولاد MO40

نحوه استفاده از میکرومتر

اهمیت پولیش در قالب گیری

آشنایی با دستگاه فرز CNC