طراحی قالب تزریق پلاستیک با سالیدورکس چیست؟

طراحی محصول پلاستیک یک کار خارق العاده و خلاقانه است. و طراحی قالب پلاستیک یک رشته طراحی است که نیاز به دانش زیادی دارد. برای طراحی یک قطعه پلاستیکی و همچنین ساخت قالب پلاستیک شما به ترکیب کاملی از اطلاعات زیر نیاز دارید :

  • برای طراحی یک محصول پلاستیکی باید مکانیزم مد نظر خود را بدانید.
  • برای مکانیزم موجود در قطعه پلاستیکی باید مواد اولیه مناسب برای آن قطعه را انتخاب کنید.
  • جهت طراحی قالب پلاستیک باید انواع مکانیزم ها و محاسبات مکانیکی کاربردی را بدانید.
  • برای ساخت قالب پلاستیک باید در خصوص روشهای ماشینکاری و مراحل و همچنین اولویت بندی استفاده از ابزارهای مختلف قالب سازی مانند نحوه استفاده از دستگاه فرز CNC ، دستگاه وایرکات، دستگاه سنگ مغناطیس، پولیش قالب پلاستیک، سختکاری و … اطلاعات کافی داشته باشد.

چگونه قطعه پلاستیکیطراحی کنیم

در قالبسازی متال هارمونی در اولین مرحله کار مهم ترین سوال این است که کدام نرم افزار طراحی را برای طراحی قالب و قطعه پلاستیک انتخاب کنیم؟ من از محیط طراحی بیرون آمدم، بنابراین از طریق انواع مختلف نرم افزار یاد گرفتم. من همچنین می خواهم به شما توصیه کنم که دانشگاه ها اغلب آنچه را که برای کار واقعی لازم است آموزش نمی دهند. اما زندگی دانشجویی به شما زمان آزاد و بی نهایت کاوش می دهد. بنابراین آن چیزها را صرف یادگیری و آشنایی با نرم افزار طراحی پلاستیکی کنید که می دانید و می خواهید بدانید.

نرم افزارهای فعلی طراحی سه بعدی و دوبعدی عمدتاً شامل CAD، INVENTOR، SOLIDWORKS، CATIA، Creo، NX می باشد. هر نرم افزار دارای مزایای برجسته ای نسبت به نرم افزارهای دیگر است. و وقتی سر کار می روید، هر شرکتی نیز از انواع مختلفی از نرم افزارها استفاده می کند. من شخصا استفاده از نرم افزار Solid works را توصیه می کنم.

برای طراحی قطعات پلاستیکی و ساخت قالب پلاستیک در واتساپ پیام دهید.

چرا از نرم افزار SolidWorks برای طراحی قالب تزریق پلاستیک استفاده کنیم؟

Solidworks نرم افزار طراحی پلاستیک دو بعدی و سه بعدی است که برای طراحان آشنا است. نرم افزار معروف سیستم داسو در سراسر جهان رایج بوده و هست. موارد زیر مزایای برجسته ای است که باعث می شود بخواهید بلافاصله این نرم افزار را بر روی رایانه خود نصب کنید.

سیستم کامپیوتری مورد نیاز برای نصب نرم افزار SolidWorks

به عنوان نرم افزاری که سه بعدی به نظر می رسد، Solidworks به سخت افزار کامپیوتر زیادی نیاز ندارد. این مزیتی است که بسیار مورد توجه دانشجویان و افراد کم درآمد است. در حال حاضر من از Solidworks 2016 استفاده می کنم. این نسخه به پیکربندی کاملاً متوسطی نیاز دارد:

سیستم عامل: ویندوز 7 و بالاتر

پردازنده Core i7 یا بالاتر یا AMD (هر چه بالاتر بهتر)

رم: حداقل 2 گیگابایت

کارت گرافیک: باید از کارت های گسسته مانند ATI، Nividia استفاده کنید

رابط بصری نرم افزار سالیدورکس Solidworks

این نرم افزار طراحی پلاستیک دارای یک رابط بصری است. به طراحان کمک کنید تا از همان اولین عملیات به راحتی آشنا شوند. دستورات اولیه مانند extruded boss/base (فرمان ایجاد بلوک ها)، extruded cut (فرمان برش بلوک ها) … با آیکون های قابل تشخیص بسیار آشنا به نظر می رسند. اگر از قبل یک پس‌زمینه سه‌بعدی CAD دارید، آشنایی با solidworks اصلاً سخت نیست.

پردازش سریع نرم افزار سالیدورکس Solidworks

این بستگی به پیکربندی رایانه شما دارد. اما اگر با رقبای هم سن مخترع 2012-2015 مقایسه شود، به نظر من solidworks 2018 سریعتر و روانتر است.

بهینه سازی برای طراحی قالب  با سالیدورکس Solidworks

با solidworks، تقسیم سنبه و ماتریس قالب، جداسازی قالب ها، مونتاژ، طراحی پلاستیک و شبیه سازی قالب ها دیگر برای شما مشکلی نیست. حتی اگر می دانید که چگونه فرآیند درست را انجام دهید و تجربه ای در رسیدگی به آن دارید. شما می توانید قالب های مختلفی را تنها با چند تغییر کوچک از یک قالب به قالب دیگر بسازید.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از سالیدورکس Solidworks

نسخه Solidworks که من از آن استفاده می کنم نیز اغلب خطاهایی ایجاد می کند و فاقد برخی ابزارهای مربوط به محاسبه و شبیه سازی در محیط شبیه سازی است. با این حال، برای زمینه طراحی قالب فعلی من، راهی برای رفع آن پیدا کرده ام. اگر این مقاله مورد تایید شما عزیزان قرار گرفت، یک پست بزرگتر را به نوشتن در مورد این خطاها و نحوه رفع آنها اختصاص خواهم داد.

هر شرکتی از نرم افزارهای مختلفی استفاده می کند. فکر نمی کنم Solidworks بهترین نرم افزار قالب طراحی پلاستیک باشد. اما برای من الان من با این نرم افزار می مانم. بیشتر یاد خواهم گرفت تا بتوانم بیشتر با شما در میان بگذارم. اگر این مقاله را مفید می‌دانید، لطفاً چند نظر انگیزشی در انتهای مقاله بگذارید. اگر سوالی دارید، لطفا نظر بدهید. در حد توانم پاسخگو هستم.

چرا باید طراحی قالب  پلاستیک را یاد بگیرید؟

قالب تزریق پلاستیک ده ها سال است که در سرتاسر جهان وجود داشته است و زمینه استفاده از قالب نیز از دیرباز شکل گرفته و توسعه یافته است. به خصوص، بسیاری از شرکت های معروف ساخت قالب پلاستیکی وجود دارند که محصولات آنها تقریباً در هر شرکتی یافت می شود. در سال‌های اخیر، شرکت‌های خارج از کشور قالب‌های تزریق پلاستیک، به‌ویژه شرکت‌های تولید قالب‌های دقیق در مقیاس نانو، بیشتر و بیشتر در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

انواع قالب پلاستیک

چگونه یک طراح قطعه و قالب پلاستیکی حرفه ای شویم؟

طراح برای اینکه بتواند در این شرکت ها جذب و کار کند باید دارای مدرک دانشگاهی و بالاتر یا دانش طراحی پلاستیک باشد. اما همچنان از رعایت استانداردهای بین المللی در مورد قالب های تزریق پلاستیک اطمینان حاصل می کنیم تا همه بتوانند بر دانش قالب های تزریق پلاستیک مسلط شوند.

قطعات پلاستیکی در محصولات مصرفی رایج هستند و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد، مانند: انتخاب رنگ بسیار بادوام و بی پایان و البته ارزان بودن آنها در صورت تولید در مقادیر و حجم زیاد.

برنامه طراحی پلاستیک را درک کنید

برای طراحی پلاستیک و مدل سازی قطعات پلاستیکی باید بدانید که فاکتورهای طراحی حیاتی برای این نوع قطعه و متریال وجود دارد.

نیاز به طراحی دیوارها در قطعات پلاستیکی قالب گیری تزریقی به سادگی یک ویژگی طراحی اجتناب ناپذیر است. داشتن زوایای شیب صحیح باعث می شود که قطعه در هنگام بیرون راندن به راحتی از قالب خارج شود و از آسیب به قطعه و قالب پلاستیکی جلوگیری کند. با SOLIDWORKS، می توانید به راحتی چهره هایی را در مدل سه بعدی خود که به زوایای پیش نویس نیاز دارند، با استفاده از ابزار تحلیل پیش نویس شناسایی کنید.

چگونه از ابزارهای طراحی پلاستیکی استفاده کنیم؟

برای استفاده از چنین ابزار طراحی پلاستیکی، کافی است یک وجه موازی با جهت کشش (جهت بیرونی قسمت قالب پلاستیک) انتخاب کنید و حداقل زاویه پیش نویس مجاز را مشخص کنید. سپس مدل سه بعدی برای نشان دادن چهره های مثبت، منفی یا بدون پیش نویس رنگی می شود.

علاوه بر اطمینان از اینکه قطعه به آرامی خارج می شود، کدگذاری رنگ به تعیین محل قرار گرفتن خط جدایش کمک می کند.

نتایج طراحی پلاستیک تمام شده چیست؟

زیر بریدگی یا Undercut در قطعات پلاستیکی می تواند باعث گیرکردن آنها در قالب پس از اتمام آنها شود. این معمولاً منجر به زمان زیادی برای دوباره کاری و کار مجدد قالب می شود که می تواند زمان بر و گران باشد. ابزار تجزیه و تحلیل Undercut به کاربر اجازه می دهد جهت کشش (مانند ابزار تحلیل شیب) یا خط جداسازی را برای شناسایی ویژگی هایی که می توانند شرایط آندرکات را ایجاد کنند، مشخص کند.
طراحی قالب
طراحی پلاستیک 2021

ابزارهای مدل سازی SOLIDWORKS مانند پوسته، دنده و روکش به طراح کمک می کند تا قطعات پلاستیکی را سریع و آسان مدل کند. با این حال، سوال قدیمی این است: آیا قسمت پلاستیکی به طور کامل قالب را پر می کند؟ ضخامت دیوار چقدر است؟

رایج ترین سوال در طراحی قطعات پلاستیکی

آیا بهترین محل تزریق را انتخاب کردم؟ آیا ماده ای با این ویسکوزیته مناسب من است؟ آیا فشار تزریق کافی است؟

علاوه بر تجسم جریان، SOLIDWORKS Plastics به طراح کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا هر ویژگی باعث مشکل پر شدن می شود یا اینکه افزایش فشار تزریق باعث مشکلات خنک کننده جریان در جلو می شود. توانایی شناسایی زودهنگام این مسائل به فرآیند طراحی مجدد قطعه بدون نیاز به حدس زدن اینکه آیا این فرآیند مؤثر خواهد بود یا خیر کمک می کند.


خلاصه

برای برداشتن این یک قدم جلوتر، طراحی پلاستیک SOLIDWORKS همچنین خطوط جوش درون مدل را در پایان مرحله پر کردن مشخص می‌کند. به عنوان مثال، با این قاب باتری، خطوط جوش در مناطق بحرانی می تواند باعث شکستن قطعه در حین کار یا در مواجهه با ضربه شدید شود. درآینده در خصوص سالیدورکس و کاربرد آن اطلاعات بیشتری منتشر خواهیم کرد.

برای استعلام قیمت انواع قالب پلاستیک در واتساپ پیام دهید.

برای مطالعه دیگر مقالات بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید :

آشنایی با راهگاه گرم تزریق پلاستیک

آشنایی با راهگاه سرد پلاستیک

آشنایی با فرآیند طراحی و ساخت قالب

آشنایی با فولاد MO40

نحوه استفاده از میکرومتر

اهمیت پولیش در قالب گیری

آشنایی با دستگاه فرز CNC